Näckens polska

Näckens polska (1967)
Foto: Bo Gyllander

Bror Hjorth

Bror Hjorth (1894-1968)
Foto: Hans Hammarskiöld

Näckens polska

av Bror Hjorth

Bror Hjorth ville ge Uppsala ett konstverk som kunde fånga den svenska vemodiga folksjälen med längtan och passion som tvingande förutsättningar. Han ville skapa en hyllning till livet och till musiken, den sistnämnda en av människans högsta livsyttringar enligt konstnären. Bror Hjorth önskade att vi, som lever vår korta stund på jorden, liksom det dansande paret på skulpturens topp skulle känna livets dans i dess eviga cirkelrörelse genom generationerna.

Näckens polska är en av de få skulpturgrupperna i Uppsala som framställer en naken man med en naken kvinna. Det kan vara värt att lägga märke till att det hos Bror Hjorths skulptur inte råder någon sedvanlig könsmaktsordning i form av undergiven passivitet hos kvinnan. Kvinnofiguren och mansfiguren representerar här var sin lika mycket betydelsefulla sida av verket. Den manliga näcken har visserligen försetts med ett praktfullt könsorgan men inte som ett uttryck för makt. Näckens penis halvslokar och ansiktsuttrycket är snarare hjälplöst underställt naturens obändiga lagar än ett uttryck för manlig dådkraft.

Bror Hjorths Näckens polska invigdes 1967, ett år innan konstnären gick ur tiden.

Bror Hjorth

Bror Hjorth (1894-1968) växte upp i Dalboda i Björklinge socken ett par mil norr om Uppsala. Han fick en internationell skolning: 1919-1920 i Köpenhamn och 1921-1925 i Paris, som elev till skulptören Antoine Bourdelle, som i sin tur varit elev till Auguste Rodin.

Läs mer

Webbplatsen för konstnärsmuseet Bror Hjorths Hus

Om Bror Hjorth i Svenskt biografiskt lexikon.

Läs också om Bror Hjorths Hus på konstspåret